Fem tips på hur du som chef kan förbättra din organisations hälsa

By October 11, 2017För Chefen
medarbetarunersökning

Medarbetarnas hälsa är ett av topp fem områden att jobba med för att driva medarbetarengagemang enligt en rapport från SHRM Foundation, i samarbete med Globoforce. Du kan läsa mer om de andra områdena och mer om rapporten i detta blogginlägg: Har du koll på vad som får ert medarbetarengagemang att blomstra? 

Enligt rapporten var medarbetarna med en bättre hälsa 32% mer engagerade till sitt arbete och 46% mer nöjda en andra. Du som chef kan stötta din personal och skapa rätt förutsättningar för att varje individ ska ta ansvar och jobba med sin hälsa. Här följer några konkreta tips på hur.

Fem tips på hur du som chef kan förbättra din personals och din organisations hälsa

1. Se över möjligheten för dina medarbetare att träna på arbetstid.

Många i arbetslivet idag har svårt med att få ihop träningen i vardagen, trots en vilja att träna och bli hälsosammare. Den klassiska frågan att få ihop livspusslet med arbete, träning, fritid och familj, kan underlättas om varje medarbetare får möjlighet att kunna träna exempelvis 2×30 min/vecka på arbetstid. 2-3 st träningspass med medel till högintensiv konditionsträning i 30 minuter har visat sig ge kraftiga förbättringar för samtliga hälsovärden, och även ökat välmående , prestation och produktivitet.

2. Är dina medarbetare stressade?

Medel till högintensiv konditionsträning, har även här, visats ha stora effekter för stressreducering. Studier visar på att 2-3 träningspass i veckan á 30min är ett av de mest effektiva sätten för att kraftigt reducera stressnivåerna i kroppen på kort tid. Lägre stressnivåer leder till högre energinivåer, ökad arbetsglädje, ökat engagemang, tankeskärpa och  prestation.

3. Se över ert friskvårdsbidrag.

Finns det möjlighet för er som arbetsgivare att inspirera/ uppmuntra era medarbetare att använda sitt friskvårdsbidrag till aktiviteter som på riktigt förändrar deras hälsa. Ett gymkort kan vara användbart, men bara om det används regelbundet vilket kan vara svårt för er som arbetsgivare att följa upp. Här finns många alternativ som kan ge ett större utslag på era medarbetares hälsa såsom individuellt anpassade träningsrådgivningar, kostprogram, hemmaträning, företagsträning osv. Ett rimligt resonemang skulle kunna vara att ni som arbetsgivare på något sätt borde kunna följa upp er investering i friskvårdsbidraget och vilken hälsofrämjande insats bidraget använts till.

4. Se arbetet med dina medarbetares hälsa som en långsiktig beteendeförändring.

Det kommer inte att generera någon hälsoförbättring över tid att endast erbjuda en ”kick-off” som en årlig hälsoaktivitet. Genom att kontinuerligt uppmuntra, inspirera och anpassa ert hälsoarbete för er specifika personalstyrka ökar ni sannolikheten för att skapa en hälsosam arbetsplats på riktigt. Att förändra ett beteende tar tid och med kontinuerliga ”injektioner” med tema hälsa bygger ni över tid upp en företagskultur där en sund hälsa får en given plats.

5. Erbjud dina medarbetare kostalternativ som genererar en stabilare energinivå, ökad tankeskärpa samt ökat välmående. Att till exempel erbjuda en blåbärssmoothie till eftermiddagsfikat 1 eller 2 ggr i veckan skulle kunna vara en inkörsport till en hälsosammare kosthållning på arbetsplatsen.

Lycka till!

Blogginlägget är skriver av Erik Altenstam, elittränare, personlig tränare och friskvårdskonsult på Origo Träning och Hälsa.

Kontakta Erik via Linked In eller Origos hemsida.

Leave a Reply