Hur du bryter ett negativt livsstilsmönster, minskar stress och ökar ditt välmående

Minska-stress-och-öka-välmående

Många av oss upplever en allt högre stress både på jobbet och privat. Detta kan i sin tur påverka faktorer som sömn, vikt och välmående. Det gäller att bryta ett negativt beteendemönster i tid och istället börja jobba i en positiv spiral.

I detta blogginlägg förklarar Erik Altenstam, elittränare, personlig tränare och friskvårdskonsult på Origo Träning och Hälsa, sin syn på hur träning, kost och livsstil hänger ihop och hur du genom att kicka igång en av dessa kan få en positiv spiral i din energinivå, din hälsa och din arbetsprestation.

Många gånger är en ökning av vår stress en faktor som gör att vi prioriterar bort det som är viktigt för att vi ska orka prestera och hantera en hög arbetsbelastning, hög tidspress och få livspusslet att gå ihop. När vår stressnivå är hög, börjar vi lätt tappa fokus i våra rutiner vilket leder till en negativ spiral som sakta men säkert leder mot minskad energi, sämre stresstålighet, allmänt sämre välmående och sämre prestationsnivå i arbetet.

Vad är det som löser ut detta och vad kan vi göra för att stoppa det?

Ett exempel på en negativ spiral skulle kunna se ut så här:

  1. Ökad stress som lösts ut av någonting.
  2. Ofta bortprioriteras träning, sund kost samt gå och lägga sig i tid.
  3. Detta leder sedan till sämre prestationsförmåga och energinivå.
  4. Detta ger ett ökat sötsug/sämre kosthållning i form av intag av snabb energi, exempelvis: kost innehållande socker av olika slag för att kompensera för den lägre energinivån.
  5. Detta ger i sin tur ökad stress, minskat välmående, möjligen viktuppgång och försämrat immunförsvar.
  6. Detta ger ökad risk för förkylning, sjukdom= ytterligare sämre prestationsförmåga, och sedan fortsätter spiralen sakta men säkert nedåt.

Tips nr 1: Bryt mönstret så tidigt som möjligt

För att bryta mönstret är träning ett av de viktigaste redskapen du själv förfogar över. Det finns ett uttryck som heter “Motion creates Emotion”, dvs genom att röra på dig bryter du ditt mönster och ditt känslomässiga läge du befinner dig i, exempelvis stressad, överväldigad. När vi rör oss förändras vår fysiologi och detta påverkar vilka känslor vi upplever.

Här kommer ett tips på träning som fungerar bra för att förändra din fysiologi:  

Prova att köra ett medel- till högintensivt konditionspass i 30-45 minuter på en intensitet som motsvarar 70% av ditt max eller mer. 70% är likställt med en ansträngning 7 på en 10 gradig skala. Känn efter hur du känner dig efteråt jämfört med före passet. Vad är skillnaden? Detta går att göra på vilken konditionsmaskin som helst på gymmet, t.ex: roddmaskin,crosstrainer,cykel, eller löpband. Det kan också göras utomhus med en rask promenad, joggtur eller cykeltur. 

Träning påverkar även vår insulinkänslighet vilket innebär att suget efter sötsaker minskas. Ett träningspass av denna typen kan även förbättra sömnkvaliten. 

Tips nr 2 : Lägg till en avslappnande aktivitet på kvällen innan du ska sova

Gör exempelvis någon mindfulnessövning eller lyssna på musik. Med avslappning av något slag minskar du dessutom dina cortisolnivåer ytterligare vilket gör att du nu skapat en ventil för stressen att rinna av. Träning+avslappningen på kvällen.

Tips nr 3: Börja dagen efter med en frukost som ger dig en stabil blodsockernivå

Undvik snabba kolhydrater såsom vitt bröd eller liknande på morgonen och börja dagen med exempelvis en grön smoothie, två kokta ägg och en kopp te. Nu lär du din kropp att inte behöva snabba kolhydrater och minskar benägenheten att bli sockersugen under dagen. Det stabiliserar dessutom blodsockret och ger en stabilare energinivå. 

Nu börjar den positiva spiralen att ta fart!

Detta är ett av många sätt som jag har provat för att förändra en rutin som påverkar din balans gällande, träning, kost och hälsa.

Min erfarenhet är att träningen blir en kickstart eftersom det är ett av de effektivaste sätten att förändra ett mentalt tillstånd vilket är nyckeln för att förändra den negativa spiralen till en positiv. 

Tveka inte att höra av dig med frågor om hur du på din arbetsplats skulle kunna göra för att för att skapa en bättre hälsa, ökat välmående, högre engagemang och en högre prestationsnivå.

Blogginlägget är skriver av Erik Altenstam, elittränare, personlig tränare och friskvårdskonsult på Origo Träning och Hälsa.

Kontakta Erik via Linked In eller Origos hemsida.

Leave a Reply