Motiverade och engagerade medarbetare – så gör du som arbetsgivare

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Engagerande-och-motiverade-medarbetare

Att prata kring motiverade och engagerade medarbetare är inte något konstigt i dagens företagande. Tvärtom har det blivit ett mantra att prata om personalen som ”vår viktigaste resurs”, en sanning som blivit en klyscha och låter nästan lite löjeväckande. Idag är behovet av motiverade medarbetare snarare en hygienfaktor än en konkurrensfördel.

Frågan är hur man får dem motiverade och än viktigare engagerade i både sitt jobb och företagets mål och syfte.

Det enkla svaret, och det mest använda är de faktorer som man benämner yttre motivationsfaktorer. De utanpåliggande beståndsdelar som är lättast för en arbetsgivare att se och påverka vid en första anblick är också de mest traditionella delarna som används i företag. Lön, titlar, förmåner och arbetsmiljö är några av de saker som företag använder för att motivera sina medarbetare.

Grejen är att de funkar sådär för dagens och morgondagens anställda. Visst, alla blir glada för mer pengar i lönekuvertet, en finare titel och några extra semesterdagar, frågan är bara hur länge de fortsätter vara motiverade och vad som företaget måste locka med nästa gång det behövs en motivationshöjning. Utöver det, hur engagerade blir dina medarbetare av en högre lön? De yttre faktorerna påverkar mest den nedre delen av Maslows behovspyramid – de fysiska behoven och känslor av säkerhet och trygghet. Som arbetsgivare breddar du alltså bara basen i pyramiden utan att tillfredsställa den smalare toppen av pyramiden – de delar som handlar om tillhörighet, självförtroende och självförverkligande.

Svaret, och utmaningen för dig som arbetsgivare, ligger i de inre motivationsfaktorer som får en medarbetare att jobba mer passionerat och engagerat.

Vilka är då dessa inre faktorer? Vissa menar att man kan sammanfatta dessa i tre delar:

  • Självständighet (Autonomy)
  • Expertis (Mastery)
  • Syfte (Purpose)

Självständighet

Med självständighet låter man medarbetaren tillsammans med ledningen sätta mål och sedan lämna dem att slutföra uppgiften under eget ansvar. Det betyder inte att man inte ska lämna dem vind för våg utan tvärtom finnas där som stöd, uppmuntra till feedback men utan att ”micro manage”. Har man klara och tydliga mål och vad som är förväntat av medarbetare, team och projekt växer alla av självständighet.

Expertis

Att låta medarbetaren växa som expert är inte svårt, generellt så vill alla bli bättre på vad de gör. Man vill bli sedd som expert, sakkunnig och en auktoritet inom sitt gebit. Tricket är att hitta vägen dit. Det enkla är att låta medarbetare utvecklas genom utbildningar, konferenser och kurser. Då höjs den generella kompetensen. Lite mer utmanande är skapa en inställning i organisationen att experimentera är en väg framåt, att man ska testa och misslyckas för att lära sig mer. Med rätt process på plats för detta blir det inte bara motiverande men också engagerande.

Syfte

Syfte, den sista av det tre nycklarna för att låsa upp dörren till engagerade medarbetare är den högsta punkten av behovspyramiden. Det är också det ord som dyker upp titt som tätt när man pratar om den nya tidens medarbetare – alla vill ha en känsla av ”varför gör jag det här” och känna att man tillför något till världen, känna stolthet över det man gör, i privatliv såväl som arbetsliv. Som företag är det viktigt att hela tiden jobba med att visa medarbetarna hur man påverkar sin omvärld, inte bara vad man gör på företaget. Man säljer inte borrmaskinen, man hjälper folk att skapa hål så att säga… Få medarbetarna att bli involverade i vad företaget åstadkommer, be dem komma med egna förslag om vad man kan göra inom företagets kärnvärden. Kanske finns det CSR-projekt som passar in för just ditt företag som man kan delta i?

Att få en anställd att känna sig behövd, att man kan påverka sin egen arbetssituation och bli ännu bättre på det man gör skapar passion, stolthet och engagemang och det är vägen framåt för det företag som vill växa, behålla sina stjärnor och attrahera både arbetskraft och kunder.

Eller så kan man höja lönen och köpa in ett pingisbord till köket…

Tankarna bakom detta kommer från ett TED Talk av Dan Pink, se gärna det för ytterligare inspiration.

 

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Påskveckan är igång och det är en period som präglas av historiska och kulturella ritualer där många avstår från det vardagliga för …

Advenica AB är ett ledande företag inom cybersäkerhet Advenica AB är ett ledande företag inom cybersäkerhet med drygt 100 medarbetare fördelade på …

Att hantera effekterna av klimakteriet på arbetsplatsen kan vara en stor utmaning, kanske särskilt för manliga chefer som varken har egna erfarenheter …

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!

Rulla till toppen