Utmaningen med att behålla och att utveckla dina medarbetare – hur du skapar en tillitsfull relation till dem

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Utmaningen med att behålla och utveckla sina medarbetare, samt hur du som chef skapar en tillitsfull relation med dem – det kan vara avgörande

Relationsbyggandet med dina medarbetare är A och O för en välfungerande organisation. Oavsett om du är ny som chef eller har en väletablerad relation med teamet är det viktigt att fundera över hur du som chef kan skapa en tillitsfull relation med dina medarbetare. Detta kan vara en utmaning för många chefer och är inte alltid helt lätt. Att anställa talangfulla, engagerade och kompetenta medarbetare är ett första steg, men det gäller att veta hur du sedan ska gå tillväga för att behålla dina anställda långsiktigt. Att skapa en god trivsel och arbetsmiljö är även två andra faktorer som kan vara avgörande. Det handlar även om att de anställda vill känna sig värderade och ha utvecklingsmöjligheter inom företaget för att komma framåt och vilja stanna kvar.

Att bygga en tillitsfull relation till dina medarbetare menas med att skapa en transparent och öppen kommunikationskultur där alla anställda känner sig inkluderade, hörda och respekterande. När det finns tillit i teamet minskar konflikter och en god stämning genomsyras i gruppen. Arbetsglädjen och lojaliteten ökar därmed vilket leder till att de anställda väljer att stanna kvar på sin befintliga arbetsplats, då de känner att de gör nytta och får den belöning som de förtjänar för sina prestationer. Om medarbetarna känner sig uppskattade på sin arbetsplats och har rätt förutsättningar för att utvecklas ökar chansen för att de väljer att stanna kvar långsiktigt.

Hur du som chef bygger tillit till dina medarbetare

Se över arbetsbelastningen och ha en tydlig kommunikation – Vilka förväntningar har ni på varandra? Diskutera detta tillsammans så att ni båda har samma uppfattning med vilka rimliga mål som förväntas av dig. Är det en hårt pressad arbetsplats kan det vara svårt att bygga upp en tillit. Om en medarbetare känner sig stressad och pressad kommer förmodligen personen att ha en mer negativ inställning till sina arbetsuppgifter. Därmed är det viktigt att kunna ha ett öppet arbetsklimat och diskutera sin arbetssituation för att kunna må och prestera bra. Som chef kan det ibland vara en utmaning att förstå medarbetaren, därför gäller det att vara tydlig, rak och ärlig i sin kommunikation. Medarbetaren gillar oftast att bli utmanad och det ställs krav på den anställda, men det gäller att kraven är rimliga så att personen inte tappar motivationen.

Avsätt tid för att engagera dig i dina medarbetare – Använd en digital plattform med ett verktyg för chefer och medarbetare som ska vara enkelt och smidigt att jobba med. Genom att ägna tid och kraft för att se hur måendet ser ut i företaget, visar du som chef att du bryr du dig om dina anställda. Puls+ coachar medarbetare och chefer till att må och prestera bättre. Ett av våra värdeord är ”enkelt”. Vårt verktyg, Puls+ ska vara enkelt och roligt för medarbetarna och cheferna att arbeta med. Genom att se hur måendet ser ut i företaget kan chefer lättare få en överblick över de brister och styrkor som finns och därefter direkt börja arbeta med detta aktivt. Det är även viktigt att poängtera att fokus inte enbart ska vara på de kategorier som indikerar på negativa siffror, utan det är minst lika viktigt att fokusera på vilka styrkor gruppen och företaget besitter. För visst vill vi bibehålla dessa styrkor framåt? Det är så många parametrar som berörs genom att engagera och bry sig om sina medarbetare, deras hälsa tas i beaktning, stress minskar, kundnöjdhet ökar och framför allt minskar sjukfrånvaron i företaget.

Att inte höra från sina medarbetare kan vara negativt – Att medarbetarna vågar säga ifrån och vågar att klaga, kan uppfattas som negativt och vara ett tecken på otillräcklig okunskap. Så behöver det inte vara, utan det kan ses som något positivt att medarbetarna vågar och vill säga vad det tycker. Detta bygger på tillit. Om en medarbetare inte är engagerad, aldrig svarar eller medverkar i sociala sammanhang som exempelvis teams-aktiviteter eller AW:s, då är det inget gott tecken. Finns det tillitsproblem leder det oftast till slut att medarbetaren eller chefen väljer att sluta på företaget förr eller senare.  

 Lita på beslut som medarbetaren tar – Att lita på medarbetarnas beslut och självständighet sparar både tid och gör arbetet mer effektivt. Att göra fel är mänskligt och ska inte se som ett misslyckande, utan som ett lärande. Lär man sig av sina misstag så kommer vinsterna av sig själv. Utöver det så växer personen i sin roll och får bättre självförtroende och klarar förmodligen att ta sig an större utmaningar framöver. Detta leder till ökad produktivitet!

Var lyhörd, ha empati och ta hänsyn – För ett lyckat och framgångsrikt företag är en av huvudingredienserna att du som chef bryr dig om alla i ditt team. Det är på grund av allas olikheter, erfarenheter samt kunskap i teamet som gör att företaget når framgång och vidareutvecklas, därmed är medarbetaren företagets viktigaste resurs. Att bry sig om sina medarbetar skapar positiva förutsättningar för ett gott samarbete i företaget.

Vill du lära dig mer om hur du engagerar dig själv och andra?

Lyssna in på Pulsᐩ Campfire med Thomas Kahn om hur du blir en mästare på engagemangsarbete.

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Nu när våren är här och valborgsmässoafton närmar sig med dess traditionella firanden, står vi inför en tid av förnyelse och reflektion, …

En ny värld väntar för många företag. I takt med att teknologin utvecklas blir artificiell intelligens (AI) alltmer integrerad i våra dagliga …

Att bli chef för första gången är en spännande upplevelse, fylld med möjligheter att växa som person och lära sig nya färdigheter. …

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!

Rulla till toppen