fbpx

Bli en bättre ledare genom att sätta tydliga gränser

Bli en bättre ledare genom att sätta tydliga gränser

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Du blir en bättre ledare genom att sätta tydliga gränser därför att då väljer du att fokusera på det som är viktigast just nu. 

Att jobba med sitt team och sitt ledarskap är lite som att springa ett maraton. Du måste kunna hålla på länge i en jämn bra takt, och inte lägga in för mycket sprintar hit och dit som tröttar ut dig. Då orkar du inte hela vägen. 

Som ledare är det hela tiden många som vill åt ens uppmärksamhet. Många gånger är det bristen på tydliga gränser som gör att vi får en känsla av att vi jobbar hela tiden men får ingenting gjort. Vi känner oss trötta och vi får en känsla av att inte räcka till. 

För ambitiösa ledare och chefer kan det vara väldigt utmanande att göra ett bra arbete, samtidigt som deras uppmärksamhet påkallas till höger och vänster. Man vill ju vara alla till lags. 

Att sätta tydliga gränser för att kunna fokusera och göra ett bra arbete som chef och ledare är därför väldigt viktigt. 

Här är några vanliga gränsdragningar som du bör fundera på som ledare:

1. Sätt gränser vad gäller din tid

Telefonen ringer stup i kvarten, nya emails trillar in, mötesbokningarna fyller upp kalendern och på kvällarna kanske det är andra aktiviteter som bokas in.

Ser dina dagar ut på detta sätt så prioriterar du sannolikt inte dig själv. 

När du tar kontroll över din tid och sätter tydliga gränser för vad som får ta din tid, så prioriterar du aktivt vad du vill göra och vad som är viktigast för dig just nu. 

Varenda email, telefonsamtal eller möte kan inte vara av högsta prioritet. 

Planera gärna in bestämda tidpunkter under dagen då du läser emails och ringer telefonsamtal. Blockera tid i din kalender när du har fokustid och jobbar.

Ifrågasätt längden på möten som du blir kallad till. Måste de ta 60 min? Kan vi hålla mötet på 30 min istället?

2. Begränsa hur du använder sociala media

Poppar det upp notiser hela tiden på din telefon eller din smarta klocka? Hur många gånger om dagen är du inne på Facebook, Instagram eller nyheterna och kollar uppdateringar?

Planera in pauser under arbetsdagen där du ger dig själv tillåtelse att kolla nyheter och social media. Men ta kontroll över notiserna istället för att notiserna tar kontroll över dig.

3. Avsätt tid för dig själv

Avsätt tid för dig själv där du begränsar vad som får störa dig och ta av din uppmärksamhet. Det kan vara tider på dygnet då du tränar och inte är tillgänglig för någon, kanske tar en promenad eller sätter dig för att meditera.

Avsätt tid som bara är för dig själv och som du använder för att ladda batterierna. Under den tiden får inget annat störa dig.

Ditt jobb som chef och ledare är ett maraton, inte ett 100-meters lopp. Om du springer intervaller hela dagarna så kommer du att ta slut. Du kanske presterar kortsiktigt men det blir omöjligt att göra en bra prestation under hela ditt maraton.

Så var tydlig med att sätta gränser som ledare, så mår och presterar både du som chef och ditt team bättre.

Vill du öka ditt teams prestation?

Ladda ner vår guide och ta del av konkreta tips som du kan göra redan idag.

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!