Vad är autonomi?
I vårt blogginlägg om vad som gör oss motiverade gick vi igenom skillnaderna mellan inre och yttre motivation. Vi beskrev också att alla människor har tre psykologiska grundbehov som ledare kan jobba med för att skapa rätt förutsättningar för att medarbetarna ska må och prestera bra: autonomi, kompetens och samhörighet. Behovet av autonomi innebär att vi vill vara med och påverka, vi vill vara delaktiga och förstå varför vi gör olika saker. I detta blogginlägg får du konkreta tips på beteenden hos en ledare som främjar autonomi, och vi ger även exempel på beteenden som motverkar autonomi och därmed även medarbetarengagemang.
Vad är autonomifrämjande ledarskap?
Ett autonomifrämjande ledarskap handlar om att du som ledare skapar en upplevelse av ett högt självstyre. Här är några konkreta exempel på beteenden som främjar autonomi:
- Förklara syftet med allt ni gör – hur hjälper detta dig som medarbetare?
- Låt medarbetarna fatta egna beslut kring hur och var de ska lösa sina uppgifter
- Gör medarbetarna delaktiga i mål, rutiner, arbete, etc
- Bry dig om vad som driver dina medarbetare och hur de vill utvecklas personligt, inte bara yrkesmässigt
- Använd ett icke-kontrollerande språk: ”Jag skulle uppskatta”, ”det skulle verkligen hjälpa oss om du…”
- Ge medarbetarna frihet i att styra sin tid, så mycket det bara går
Beteende som skadar behovet av autonomi
Om du ser eller gör något av följande ska du se upp. Här är exempel på ledarskap som skadar behovet av autonomi, och därmed minskar medarbetarengagemang:
- Detaljstyrning
- För detaljerad uppföljning
- För mycket policys
- Alltför styrande processer
- Syften som inte talar till medarbetaren t.ex. att tjäna mer pengar till ägarna
- Kontrollerande språk: ”jag vill att du”, ”du måste”, ”du borde”, ”du behöver”
- Tillåter för mycket frihet utan riktlinjer