Vad innebär behovet av kompetens när man pratar motivation?
Vi fortsätter vår serie av blogginlägg om vad som gör oss motiverade och vad du som ledare kan göra för att skapa rätt förutsättningar för en hög motivation i ditt team. Som vi nämnde i de förra blogginläggen så har vi alla tre psykologiska grundbehov som vi ledare behöver jobba med för att skapa rätt förutsättningar för att medarbetarna ska må och prestera bra: autonomi, kompetens och samhörighet.
Behovet av kompetens innebär att vi vill känna oss duktiga, utmanas och utvecklas. I detta blogginlägg får du konkreta tips på ledarbeteenden som främjar behovet av kompetens och vi ger även exempel på beteenden som motverkar kompetens och därmed även motverkar medarbetarengagemang.
Vad är kompetensfrämjande ledarskap?
Kompetensfrämjande ledarskap handlar om att du som ledare skapar en upplevelse av att dina medarbetare känner sig duktiga, utmanas och utvecklas. Här är några konkreta exempel på ledarbeteenden som främjar kompetens:
- Sätt rejält utmanande mål som är realistiska men svåra att nå
- Lägg vikt vid de små framstegen
- Ös på med positiv feedback: ”5 gånger mer kärlek”
- Ge utvecklande feedback – visa att du vill stötta och hjälpa
- Tillåt misstag och lärande från dessa
- Se till att medarbetarna har kunskap och verktyg för att nå sina mål
- Sluta prata om talang och talangutveckling och börja prata om träning, utbildning, hårt arbete och ansträngning
- Beröm prestation, inte bara resultat
Beteende som skadar behovet av kompetens
Här är exempel på ledarskap som skadar behovet av kompetens, och därmed minskar medarbetarengagemang såväl som prestationerna i ditt team:
- För mycket negativ feedback och mindre del positiv
- Chefen tillåter inte misstag – man vågar inte utmana sig själv och inte ta risk
- För svåra orimliga mål
- För lätta mål – ger ingen utmaning
- För svåra uppgifter som kräver en kompetens som jag inte har eller har möjlighet att utveckla
- För enkla uppgifter – utmanas inte: Komfort – Utmanande - Panik