Vad innebär det att främja samhörighet?
Här är nästa blogginlägg i vår serie om vad som gör oss motiverade, och vad du som ledare kan göra genom ditt ledarskap för att skapa rätt förutsättningar för en hög motivation i ditt team.
Alla människor har tre psykologiska grundbehov som vi ledare behöver jobba med för att skapa rätt förutsättningar för att medarbetarna ska må och prestera bra: autonomi, kompetens och samhörighet.
Behovet av samhörighet innebär att vi har ett behov av trygga stabila relationer för att må och prestera bra. Det innebär att vi har ett förtroende för varandra i vårt team, där det finns människor som bryr sig om och respekterar varandra.
I detta blogginlägg får du som ledare konkreta tips på beteenden som främjar behovet av samhörighet, och vi ger även exempel på beteenden som motverkar samhörighet och därmed även motverkar medarbetarengagemang.
Ledarbeteenden som främjar samhörighet
Ledarskap som främjar samhörigheten innebär att du som ledare skapar rätt förutsättningar för ett högt förtroende i ditt team, och att medarbetarna i teamet får möjlighet att bygga relationer där man respekterar och tycker om varandra.
Här är konkreta exempel på ledarbeteenden som främjar samhörigheten:
- Var ärlig
- Var öppen med den information som du kan vara öppen med
- Bry dig om dina medarbetare på riktigt, inte bara hur de presterar utan också hur de mår
- Respektera dina medarbetare och deras åsikter
- Visa uppskattning för personen - inte bara prestationen
- Lyssna och se alla dina medarbetare
Beteende som skadar behovet av samhörighet
Här är exempel på ledarskap som skadar behovet av samhörighet, och därmed minskar såväl medarbetarengagemang som prestationerna i ditt team:
- Säga en sak och göra en annan
- Favorisera medarbetare
- Agera respektlöst
- Endast fokusera på resultatet och inte människan ”det är ju det som de är anställda för och får sin lön för att utföra”
- Vara en dålig lyssnare
- Inte dela med sig av information