Enkla vanor som boostar ditt välbefinnande på jobbet

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Enkla vanor som boostar ditt välbefinnande på jobbet

Små enkla vanor som du gör varje dag gör stor skillnad för ditt välbefinnande på jobbet. Nataly Kogan beskriver i en artikel i HBR sex olika vanor som man kan utföra för att öka sitt välbefinnande: 

  • Gör en daglig check in med dig själv: Fråga dig själv: Hur mår jag idag? Hur känner jag mig? Bedöm inte dina svar eller försök omedelbart att ”fixa” något. Bli bara medveten.
 
  • Ta några korta pauser med hög kvalitet. Nyckelordet här är ”kvalitet.” Det innebär att göra något som hjälper dig att koppla bort från arbetet, tanka om på nytt och ladda upp batteriet igen.
 
  • Öva på att acceptera stressande situationer och fokusera på det du kan kontrollera. Detta innebär två steg: Först, acceptera situationen och fokusera på fakta. Därefter identifierar du en åtgärd du skulle kunna göra för att ta ett steg framåt närmare en lösning. 
 
  • Checka in med dina kollegor. Se till att hälsa på dina kollegor med äkta entusiasm när du är på ett möte eller när du ser dem för första gången under dagen. Fråga en kollega hur de mår och lyssna på svaret utan att försöka lösa något.
 
  • Var tacksam över något. En enkel daglig övning i tacksamhet är att varje kväll skriva ner tre saker som du uppskattar. Genom att öva tacksamhet övar du din hjärna att vidga sitt perspektiv och fokusera sin uppmärksamhet på saker som är positiva och meningsfulla.
 
  • Ladda om efter arbetet. Det är viktigt att spendera din fritid med saker som du gillar och som ger dig energi. Satsa på en hobby, läs en bok,  arbeta i trädgården, gör en fysisk aktivitet eller engagera dig i barnidrotten. Nyckeln är att göra något som ger dig energi och vårdar ditt icke-arbetsrelaterade jag.

Vill du öka ditt teams prestation?

Ladda ner vår guide och ta del av konkreta tips som du kan göra redan idag.

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Vad är preboarding? Preboarding är tiden mellan det att en nyanställd skrivit under sitt anställningskontrakt och den första arbetsdagen. Under denna tid …

Vi kan inte ignorera arbetsmiljöproblemen längre – kostnaderna för sjukfrånvaro är ohållbara. Som arbetsgivare har man ett ansvar att ta itu med …

År 2025 står vi inför spännande förändringar som påverkar hur vi attraherar, behåller och engagerar våra medarbetare. Vill du ligga steget före? …

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!

Rulla till toppen