fbpx

Bli en bättre ledare genom att bli en bättre lyssnare

Bättre ledare genom bättre lyssnare

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vi kan alla bli bättre lyssnare, även om man inte är en ledare. Men en av de viktigaste egenskaperna som ledare är just att vara en bra lyssnare. I denna artikel får du några konkreta tips på vad du bör göra mer av och vad du bör göra mindre av, för att bli en bättre lyssnare. 

Detta bör du göra mer av för att bli en bättre lyssnare

  1. Var genuint ”nyfiken” under ett samtal. Om målet är att förstå vad någon verkligen säger och menar, så brukar det bli bra. 
  2. Observera människor som du tycker är bra lyssnare. Vem i din omgivning tycker du är en bra lyssnare? Observera hur den personen är och gör. Kopiera de beteenden som du tycker är bra och som du själv vill göra mer av. 
  3. Var på gott humör. Med en positiv inställning, så lyssnar du bättre än när du är sur och negativt inställd. Känner du dig negativ så är det lättare att misstolka budskapet. 
  4. Sluta med allt annat du gör. Var närvarande med den som du pratar med, och fokusera dina tankar på konversationen som pågår. 
  5. Tänk på ditt kroppsspråk. Du kommunicerar med hela kroppen. Vänd dig mot den som du lyssnar på och se personen i ögonen, ha ett öppet kroppsspråk. Du kan läsa mer om kroppsspråk och dess betydelse här.   
  6. Lyssna med nickar och leenden. Ge korta bekräftelser med ditt kroppsspråk och med små fraser medan den andra personen pratar. Bekräfta det du hör, så vet mottagaren att hen har din uppmärksamhet. 

Detta bör du göra mindre av för att bli en bättre lyssnare

  • Avbryta andra. Alla har vi varit med om att bli avbrutna och själva avbrutit. Ibland avbryter vi för att vi är så engagerade i olika diskussioner, och för att vi verkligen vill få sagt det där innan man byter ämne. Men försök hålla dig lugn och invänta att den andra personen har pratat klart. 
  • Distraheras av annat under samtalet. Telefonen, klockan, emails etc söker ständigt efter din uppmärksamhet, och det är så lätt att man kikar på något annat som dyker upp mitt under ett samtal. Men när du har ett samtal med någon så är det viktigt att du ägnar ditt fokus åt detta. Ge den du pratar med 100% av din uppmärksamhet. 
  • Försöka styra resultatet av samtalet till din fördel. Om syftet med ett samtal är att du själv ska dra fördelar av något, så skiner detta ofta igenom. Försök ha som syfte att resultatet av ett samtal ska kännas ok för alla som deltar. Det kan handla om svåra samtal eller förhandlingar, men ibland får man helt enkelt acceptera att man tycker olika utan att man hela tiden ska försöka övertyga den andre parten att hålla med om just det man själv vill. 

Vill du öka ditt teams prestation?

Ladda ner vår guide och ta del av konkreta tips som du kan göra redan idag.

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!