Har du en medarbetare som har sagt upp sig? Just den medarbetaren har säkert redan bestämt sig, men ta tillfället i akt att lära dig något för framtiden. Genom ett exitsamtal får du värdefull input på hur du kan bli bättre som ledare och hur ni kan bli bättre som arbetsgivare. Det finns även olika metoder kring hur du genomför exitsamtal, du kan läsa mer om dessa här.
Här är några tips på hur du håller ett exitsamtal.
1. Fundera på syftet med ett exitsamtal
Ett exitsamtal ska inte vara ett förhör kring ”varför lämnar du?” eller något som du ska ta personligt. Se det som en möjlighet att lära. Lära dig hur du kan bli en bättre chef, och ta med er information kring hur ni kan bli en bättre arbetsgivare.
2. Dela syftet med personen som valt att sluta
3. Genomför exitsamtalet
4. Förslag på frågor i exitsamtalet
- Vad skulle du säga var den största anledningen till att du valde att lämna oss?
- När du bestämde dig för att lämna oss, vad var några av de största faktorerna du vägde in i ditt beslut?
- Vad uppskattade du mest när du arbetade hos oss?
- Vad gjorde dig mest frustrerad när du arbetade hos oss?
- Vad skulle du vilja att vi hanterar annorlunda om du skulle börja arbeta hos oss igen?
- På vilket sätt var relationen med din chef till hjälp?
- På vilket sätt var relationen med din chef frustrerande eller jobbig?
- Vilka råd skulle du ge till ledningsgruppen för att vi skulle bli en bättre arbetsgivare?
- Vad tyckte du var den största skillnaden mot så som vi sa att vi som organisation ville vara, jämfört med hur vi faktiskt är?
- Vad kan vi göra – om något – för att stödja din karriärutveckling i din kommande roll?
- Finns det något annat du tycker vi borde veta för att förbättra oss som arbetsgivare?
5. Var tacksam för informationen som du får
När du har en person som slutar så kan du säkert komma på massor av olika anledningar till att det blev som det blev. Men när du håller ett exitsamtal, så ifrågasätt eller försvara inte det som personen säger. Se till att du skapar en säker miljö, där medarbetaren som slutar kan vara ärlig och verkligen säga vad hen tycker. Lyssna och ta in den feedback som du får. Sedan kan du själv välja vad du ska göra med informationen, och bestämma vad som är relevant eller inte.
Slutligen, behandla alla med respekt, även de som väljer att sluta. Personen som slutar kanske vill och får möjlighet att komma tillbaka till er i en annan roll, och kan då ha fått med sig relevanta erfarenheter som ni kan dra nytta av. Kanske personen blir en framtida kund, leverantör eller rent av din framtida chefs chef.