fbpx

Så ökar du ditt teams psykologiska kapital genom att jobba med ert självförtroende

Psykologiska kapital själ

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Hur påverkar ert psykologiska kapital er prestation och ert välmående?

I vårt blogginlägg: Psykologiskt kapital får ditt team att må och prestera bättre definierade vi begreppet psykologiskt kapital och dess olika beståndsdelar: 

  • hoppfullhet
  • självförtroende
  • motståndskraft 
  • optimism 

Vidare i blogginlägget: Så ökar du ditt teams psykologiska kapital genom att jobba med hoppfullhet beskrev vi hur mängder av forskning har visat på sambandet mellan det psykologiska kapitalet och hur väl man presterar både som individ och som team. Vi beskrev även hur du som ledare kan utveckla ert teams psykologiska kapital med fokus på den första dimensionen: hoppfullhet. 

I detta blogginlägg fortsätter vi med den andra dimensionen: självförtroende. 

Hur du som ledare utvecklar det psykologiska kapitalet i ditt team med fokus på självförtroende

Självförtroende är den andra dimensionen i det psykologiska kapitalet, och den som nog allra tydligast hänger samman med individuella såväl som teamets prestationer. Självförtroende innebär att man har en övertygelse om sin egen förmåga att t.ex. utföra vissa uppgifter och hantera olika problem och utmaningar.

Bandura (1997) definierade självförtroende som ”people’s beliefs about their capabilities to produce effects”. Nedan är en film som förklarar Banduras modell av självförtroende. 

Ett av de mest effektiva sätten att utveckla självförtroendet (både hos sig själv och sitt team), är att utsätta teamet för sådant som man önskar ha ett bättre självförtroende för och att öva på detta.

När man känner att man klarar av en nivå, så ökar man förväntningarna och utmanar teamet till nästa nivå. Denna känsla av att man utvecklas, blir utmanad och att man klarar svårare och svårare utmaningar gör att självförtroendet ökar. När självförtroendet ökar, så ökar även motivationen till att fortsätta utmana sig själv till nästa nivå. Det blir en positiv spiral. 

Det finns även andra sätt att jobba med självförtroendet, t.ex. att  jobba med konstruktiv feedback, dela erfarenheter, observera personer som kan det man själv önskar kunna, och att visualisera hur man utför sådant som man önskar känna sig säkrare på. Dessa metoder kan också fungera, men den absolut bästa är den som beskrivs ovan. 

Vill du lära dig mer om psykologiskt kapital och hur du kan använda detta?

Häng med på vårt webinar med Stefan Söderfjäll om psykologiskt kapital

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!