Medarbetarengagemang i detaljhandeln har en direkt påverkan på försäljning och kundnöjdhet
Vi har alla haft bra och dåliga erfarenheter som kunder inom detaljhandeln. Det säger sig självt att vi är mycket mindre benägna att köpa något om vi får ett lamt bemötande jämfört med om vi möts av en trevlig och engagerad person som tar hand om oss i butiken.
Detaljhandeln är unik i den meningen att personalens engagemang direkt kan påverka försäljning och kundnöjdhet. Om du möts av en serviceinriktad person så köper du säkert hellre produkten i just den butiken, även om du kan hitta samma produkt i andra butiker. Glada personer säljer 37% mer än andra och är 31% mer produktiva, skriver Harvard Business Review i en artikel.
Olika orsaker till ett lägre medarbetarengagemang i detaljhandeln och vad du kan göra åt det
Medarbetare i detaljhandeln har samma psykologiska behov som alla andra. Du kan läsa mer om hur du som chef jobbar med dessa behov i våra olika blogginlägg: kompetens, autonomi och samhörighet.
Men inom detaljhandeln kan man också peka ut olika konkreta exempel på vad som ofta gör medarbetarna omotiverade. Här är några exempel:
Dåligt planerade arbetsscheman
Ett exempel är när en medarbetare inför arbetsveckan kollar på sitt schema och måste till sin fasa ordna barnomsorg, med kort varsel, för man ska jobba på onsdagskvällen.
Detta är bara ett exempel på dålig planering som orsakar irritation hos medarbetarna.
Se till att ni har bra system och bra rutiner för att schemalägga arbetet. Ha ett system som är lättillgängligt för de anställda. Det kommer att undvika förvirring och ta bort en del av stressen hos medarbetarna.
Stress
Kunder som får vänta på sin tur, långa köer, kunder som inte får den hjälp som de anser sig vara berättigade till, kassasystem som strular, avsaknad av kompetens, underbemanning, varor som sakas. Orsakerna kan vara många till att det skapas stress i detaljhandeln.
Det är viktigt att vara uppmärksam på detta så att man kan agera där man behöver, gärna proaktivt. Prata om sådant som stressar och vad man kan påverka och göra.
Se till att alla anställda får möjlighet till återhämtning och vila efter mer stressade perioder.
Missnöjda kunder
Butiksmedarbetare kan ha det väldigt tufft. Vissa kunder är svårare att tillfredsställa än andra. Det bemötande dina medarbetare får av vissa kunder kan få dem att tro att de inte bara gör ett dåligt jobb, utan också innebära en förminskad självkänsla och ett lägre självförtroende.
Här gäller det att skapa en bra struktur för att hantera detta. Möjliggöra så att medarbetarna kan prata med varandra och såklart med dig som chef om de varit med om någon mindre trevlig kund.
Jobba gärna förebyggande med detta: hur ska vi agera eller svara när en kund är missnöjd, arg eller ledsen? Understryk att det sällan är personen som kunden är arg på, utan produkten eller kundupplevelsen.
Var noga med att jobba med uppmuntran och beröm till dina medarbetare, så att de känner sig uppskattade trots att det finns sura och otrevliga kunder.
Svårare att få möjligheter att prata med sin chef
Skiftarbete kan innebära att medarbetare inom detaljhandeln inte får så mycket tid att ses och prata med sina chefer som man skulle önska. Detta kan leda till en känsla av otydlighet, avsaknad av återkoppling och att man skapar olika ”sanningar” som kan växa och skapa problem av något som egentligen inte är ett problem.
Ett bra sätt är att boka in frekventa en-till-en möten mellan chef och medarbetare, och även försöka ha regelbundna möten där alla i gruppen deltar.
Det kan vara korta möten men att alla ska få känna sig sedda, kunna få feedback och möjlighet att bygga relationer med varandra är en viktig förutsättning för ett högt medarbetarengagemang.
Jobba aktivt med medarbetarengagemang i detaljhandeln
Liksom i andra branscher är det viktigt att kontinuerligt mäta engagemang och välmående för att sedan kunna jobba med rätt aktiviteter. Detta är speciellt viktigt i detaljhandeln där man kanske inte har tid att prata ihop sig som ett team så ofta som man vill. Samla in feedback och agera på det som är viktigast.
Som chef så är det viktigt att lägga extra fokus på att ständigt uppmuntra och berömma dina medarbetares prestationer. Sätt en struktur så att det möjliggörs en kontinuerlig dialog mellan dig och dina medarbetare där du som chef kan lyssna in och stötta dina medarbetare.